W łódzkim oddziale GDDKiA podpisano wczoraj (6 października) ostatnią z trzech umów na budowę odcinka autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem. 11-kilometrowy odcinek od węzła Brzeziny do węzła Romanów wykona Mota-Engil.
Budowa może ruszaćMota-Engil wykona środkowy odcinek ujęty jako II zadanie w ramach budowy wschodniej autostradowej obwodnicy Łodzi. Zadanie I i III, czyli odpowiednio budowę odcinka węzeł Łódź-Północ – węzeł Brzeziny oraz węzeł Romanów – węzeł Tuszyn zrealizuje konsorcjum Strabagu i Budimeksu. Umowy na te dwa odcinki już
zostały podpisane.
Wartość kontraktu zdobytego przez Mota-Engil to 360,747 mln zł. Za I zadanie Strabag i Budimex otrzymają 339,623 mln zł, a za trzecie – 327,041 mln zł. W sumie dokończenie autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyma pochłonie ponad 1,027 mld zł.
Na zrealizowanie prac wykonawcy mają od podpisania umów 22 miesiące wraz z okresami zimowymi. W tym terminie wykonawcy muszą uzyskać pozwolenia na użytkowanie, więc realizacja samych robót potrwa co najmniej dwa miesiąca krócej. Roboty powinny więc być wykonane w końcówce maja 2016 roku, natomiast kierowcy skorzystają z autostrady na przełomie lipca i sierpnia 2016 roku.
Polimex-Mostostal żegna się z budowąPierwszym wykonawcą odcinka autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna było konsorcjum Polimeksu-Mostostalu, Doprastavu i MSF. Wartość podpisanej umowy wynosiła 1,158 mld zł. Konsorcjum
odstąpiło od realizacji kontraktu na początku bieżącego roku, jako powód podając brak przedstawienia zabezpieczenia zapłaty za zrealizowane roboty budowlane w kwocie ponad 2 mld zł.
Przetargi na dokończenie autostrady A1 na wschód od Łodzi
zostały ogłoszone na początku lutego 2014 roku. GDDKiA podzieliła inwestycję na trzy zadania o łącznej długości ponad 40 km, co ma umożliwić przyspieszenie w oddaniu trasy do użytkowania.